Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Wednesday, May 23, 2012

Klinik Jiwa

Assalamualaikum Semua :)

Hari ini saya hendakkan kingsikan bagaimana untuk kita merawat jiwa... semoga ianya memberi manfaat yang berguna kepada sesiapa yang membacanya Inysa-Allah...


 SELAMAT DATANG KE KLINIK JIWA



Teks: NURUL AMIRAH BINTI ABDUL RAHIM

♥ PAKAR PERUBATAN ANDA ♥ :

Allah Azzawajalla

♥ PERINGKAT SIMPTOM PENYAKIT JIWA ♥

1. Pesakit melakukan maksiat, tetapi kemudianya timbul rasa bersalah dengan dosa yang dilakukan. Ada keinginan untuk berjaga-jaga daripada melakukan dosa yang sama lagi pada masa akan dating. Ini merupakan symptom awal.

2. Biasa dengan dosa – Doasa yang kerap dilakukan menyebabkan terkikisnya rasa bersalah pada Allah. Semakin lama, virus dosa sudah sebati dalam diri.

3. Seronok buat dosa - Seperti orang mengantuk disorongkan bantal, pesakit jiwa rasa didodoikan dengan dosa yang dilakukan. Mereka ketagih untuk terus melakukan dosa.

4. Mempromosi dosa – Sudahlah menjadi pesakit, orang ramai turut sama disebarkan dengan virus penyakit. Hati-hati dengan pesakit jiwa!

NOTA: Simptom semakin teruk jika tidak dirawat lebih awal.

♥ PUNCA JIWA KOSONG ♥

Tujuan hidup masih belum jelas. Persoalan-persoalan seperti: dari mana aku dating, siapa yang menciptakan aku, untuk apa aku diciptakan, ke mana aku selepas dunia musnah, perlu selalu ditanya kepada diri supaya dapat hidup di dunia dengan agenda yang teratur dan bermatlamat.

♥ UBAT JIWA DAN CARA PENGGUNAANYA. ♥


1. Membaca al-Quran:

✔ Jadikan al-Quran sebagai ubat motivasi.
✔ Terapkan ajaran al-Quran dalam reality kehidupan.
✔ Ambil ilmu daripada al-Quran dan mengamalkannya.
✔ Berusaha mendisiplinkan diri mengkhatamkan bacaan al-Quran paling kurang tiga bulan sekali.

2. Qiamulail :

✔ Mulakan dengan sedikit. Yang penting dapat melakukan qiamulail secara istiqamah.
✔ Bangun malam sebulan sekali, kemudian latih untuk bangun malam seminggu sekali pula.
✔ Kejut orang lain untuk qiamulail bersama.

3. Istighfar :

✔ Baca perlahan-lahan untuk menghayati makna yang dilafazkan. Maksud bacaan istighfar; “Aku mohon keampunan-Mu. Tiada Tuhan kecuali Engkau yang sentiasa hidup dan sentiasa waspada (jaga). Ya Allah, aku bertaubat kepada-Mu.”
✔ Hitung bacaan istighfar 10 kali. 70 kali ataupun 100 kali setiap kali selesai solat.

4. Mengingati Mati :

✔ Tubuh terbujur kaku, manusia menangisi pemergiaan, harta dan pangkat tidak boleh dibawa bersama. Apakah amalan yang hendak dipersembahkan? Jangan terkurang dos pengambilannya dalam sehari.

5. Menangis dan mengadu :

✔ Tiada siapa yang lebih kuat melainkan Allah. tempat memohon kekuatan. Semoga dengan pengaduan kepada Rab, segera menyembuhkan penyakit jiwa. Hadis Nabi s.a.w. maksudnya: “Aku haramkan nereka kepada mata yang selalu menangis kerana takut kepada Allah.” (Riwayat Ahmad dan al-Nasa’i)

♥ PETANDA JIWA SEMAKIN SIHAT ♥
1. Perasaan lebih tenang:

Pesakit dapat menjalani kehidupan seharian tanpa kecewa. Jika terkesan dengan sesuatu yang tidak seperti kehendak hati, mereka segera mengingatkan diri bahawa ketentuan Allah adalah terbaik. Tiada lagi rasa kegelisahan di hati.

2. Hati terasa dipandu :

Hati yang sakit dikawal oleh daya fikir yang juga sakit. Hal sebaliknya bagi orang yang lihat jiwanya. Hati mereka dipandu oleh kekuatan cahaya Illahi.

3. Akal Positif :

Mereka bertindak berdasarkan wahyu dari Allah. Mendahulukan hak Allah sebenarnya menyebabkan hak akal mereka terpelihara.

♥ CARA MENGEKALKAN KESIHATAN JIWA ♥
1. Usah tergesa:

Sesuatu tindakkan perlu difikirkan sebab dan akibat. Jangan tergesa dalam bertindak. Dahulukan kehendak agama.

2. Jauhi hasad :

Perasaan hasa meruntuhkan bangunan amal yang sudah dibina. Ia sebenarnya memakan diri sendiri, bukannya orang yang dihasadkan. Jiwanya sentiasa tidak tenang kerana memikirkan cara untuk menjatuhkan orang lain.

3. Tawaduk :

Orang sombong terlupa ada yang lebih tinggi dan hebat berbanding mereka. Hakikatnya, sombong memperkecilkan dan merendahkan diri sendiri pada pandangan Allah dan manusia yang lain.

4. Berhenti berangan-angan yang panjang :

Berangan-angan umur masih panjang dan masa masih banyak untuk membuat bekal amalan? Hentikan berangan-angan yang baik atau tidak gerun pada azab melakukan dosa kerana merasakan masa masih panjang merugikan diri sendiri. Jom segera beramal.

5. Isi sebelum kosong

Sememangnya mengekalkan kesihatan jiwa tidak semudah merawat jiwa. Untuk mengelakkan jiwa kembali sakit, isilah jiwa dengan keperluan fitrahnya. Teruskan berdoa, teruskan juga membaca al-Quran dan turut bersama dalam majlis ilmu. Semoga jiwa kita cenderung terisi dengan kebaikkan, lantas dijauhkan daripada jiwa yang kosong. Sakit dan melarat. Allahumma amin.

Jemput LIKE Page : Izinkan Saya Share


  Dari Majalah Gen-Q Isu 9




1 comment:

MSG-Zone

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket