Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Saturday, December 25, 2010

Aku Mau

Once - Aku Mau




Kau boleh acuhkan diriku
Dan anggap ku tak ada
Tapi takkan merubah perasaanku
Kepadamu

Kuyakin pasti suatu saat
Semua kan terjadi
Kau kan mencintaiku
Dan tak akan pernah melepasku

Aku mau mendampingi dirimu
Aku mau cintai kekuranganmu
Selalu bersedia bahagiakanmu
Apapun terjadi
Kujanjikan aku ada

Kau boleh jauhi diriku
Namun kupercaya
Kau kan mencintaiku
Dan tak akan pernah melepasku

Aku mau mendampingi dirimu
Aku mau cintai kekuranganmu
Aku yang rela terluka
Untuk masa lalu

Friday, December 24, 2010

Dealova - Once

Once >> Dealova


Aku Ingin Menjadi Mimpi Indah Dalam Tidurmu
Aku Ingin Menjadi Sesuatu Yang Mungkin Bisa Kau Rindu
Karena Langkah Merapuh Tanpa Dirimu
Oh Karena Hati Tlah Letih

Aku Ingin Menjadi Sesuatu Yang Selalu Bisa Kau Sentuh
Aku Ingin Kau Tahu Bahwa Ku Selalu Memujamu
Tanpamu Sepinya Waktu Merantai Hati
Oh Bayangmu Seakan-Akan

Kau Seperti Nyanyian Dalam Hatiku
Yang Memanggil Rinduku Padamu
Seperti Udara Yang Kuhela Kau Selalu Ada
 
Hanya Dirimu Yang Bisa Membuatku Tenang
Tanpa Dirimu Aku Merasa Hilang
Dan Sepi
Dan Sepi

Kau Seperti Nyanyian Dalam Hatiku
Yang Memanggil Rinduku Padamu
Seperti Udara Yang Kuhela Kau Selalu Ada

Kau Seperti Nyanyian Dalam Hatiku
Yang Memanggil Rinduku Padamu
Seperti Udara Yang Kuhela Kau Selalu Ada

Selalu Ada, Kau Selalu Ada
Selalu Ada, Kau Selalu Ada

Milik Siapakah Gadis Ini

Sudirman

Milik Siapakah Gadis Ini




Milik siapakah gadis ini
Wajah lembut bagaikan sutera
Ingin hatinya ku miliki
Apakan terdaya
Adakahkan terdaya

Milik siapakah hati ini
Bagai berkurun lama kesepian
Ingin aku mencurahkan kasih
Kepada yang sudi
Adakah ia sudi

Lama telah ku impikan
Gadis sepertinya
Mengisi taman hati
Dengan cahaya kasih (suci)
Siapakah gadis yang ku idam..

Tuesday, October 05, 2010

Untukmu.....

Saat ini aku masih menanti,
Hadirmu sebagai penyeri,
Antara kau dan diri ini,
Rinduku terus sebati dan terpatri,
Impian ku menggunung tinggi,
Fahamilah perasaanku ini,
Anugerah ini dari Illahi,
Hadirmu menggamit hati,
Nikmat ini ku syukuri,
Akan ku simpan di sanubari,
Janganlah kau pergi tanpaku disisi,
Waktu dan hari tetapku nanti,
Adakah kau insan yang ku cari…???


SHARIFAH NAJWA

~Chareal~

Sunday, September 12, 2010

Ironi bahagia di Aidil-Fitri...

Hari kemenangan tiba lagi,
Hari yang dinanti-nanti,
Hari yang meriah sekali,
Hari ini aidil-fitri,
Hari yang berseri-seri...

Semua kalian kuharap tenang,
Semua kalian kuharap riang,
Semua kalian kuharap senang,
Semua kalian kuharap girang,
Ironinya zahir dan batin ku sedang berperang...

Zahir ku riang, batin ku gundah,
Senyum kuukir, tapi tak semeriah,
Kerna jiwa ku berang, tapi tak terluah,
Zahir ku tenang, batin ku parah,
Semua kerna harapan ku musnah...

Personifikasi dari langit di atas sana,
langit yang memanggil ku untuk bersama,
bersama meriahkan suasana,
sama sepertinya yang luas dan ceria,
namun aku terus di sini bersama hiba...

personifikasi dalam diri ku pula,
hati meraung meratap luka,
luka kerana ditikam cinta,
jiwa menjerit terima dusta,
dari dia yang pernah kupuja...

similinya aku seperti dibakar api,
dibakar dalam sebuah sangkar besi,
tak terdaya untuk aku lari,
lari mencari sinar aidil-fitri...

Metafora dari dia untuk aku,
paku cintanya menikam hati ku,
bersama kepingan janji palsu,
hingga tiada lagi butiran rindu,
untuk dirinya dalam jiwa ku...

Teruskan kalian teruskan lagi,
meraikan mereka dihari lebaran ini,
mereka yang kalian sayangi,
mereka yang kalian cintai,
moga berbahagia di hari mulia ini...

Ku susunkan sepuluh jari,
memohon maaf di aidil-fitri,
dari hujung rambut ke hujung kaki,
salah dan silap jangan dikenang lagi,
selamat hari raya aidil-fitri...


~Zamha Wahab~

Personifikasi: memberikan sifat manusia kpd bukan manusia (langit memanggil, hati meraung, jiwa menjerit dan sebagainya)

Simili: perbandingan yang mengunakan perkataan bak, laksana, seperti, dan sewaktu dgnnya. (aku seperti dibakar, bak pauh dilayang, bagai mentari dll)

Metafora: mengabungkan 2 unsur 1 unsur konkrit dan unsur abstrak. (paku cinta) paku- unsur konkrit, cinta unsur abstrak....

Thursday, September 02, 2010

SMS Ucapan Raya

Walau jauh bukan halangan,
SMS dihantar tanda persahabatan,
Ku pohon maaf selama berkawan,
Salam Aidilfitri tanda ingatan.
SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN.

___________________

Biar renggang di fana dunia,
Biar hina di mata manusia,
Biar harta semakin tiada,
Biar akal semakin berusia,
Biar jauh kedudukkan kita,
Biar jurang pangkat kita,
Jangan tergadai silaturahim antara kita,
Selamat Menyambut hari Raya Aidilfitri,
Maaf Zahir dan Batin.

__________________

Walau langkah tak bertemu,
Tangan tak berjabat, Ucapan tak terdengar,
Mata tak tertatap, tapi izinkan Hati memohon maaf
Zahir dan Batin, Selamat Hari Raya Aidilfitri.

__________________

Bunga mawar di Tanjung ara,
Hendak dipetik indah berduri,
SMS dihantar pengganti kad raya,
Tanda Ingatan di Aidilfitri.
MAAF ZAHIR DAN BATIN.

__________________

“Nggodok kupat nen ngisor ondo,
Godong nipah digawe atep,
Salah silapku n jaluk ngapuro,
Ketemu meneh neng taun ngarep”
Selamet Hari royo Maaf Zahir Batin
Seikhlas hati dari ……………

__________________

Meiah sungguh di malam hari,
Rumah dihias dengan pelita,
Salam lebaran salam Aidilfitri,
Tangan ku hulur maaf dipinta.

Tuesday, August 31, 2010

Perjuangan Belum Selesai



Langkah, beribu langkah
Ke destinasi yang diimpi
Tiba terhenti, tercari-cari
Haluan arah, yang telah pun musnah
Harapan tak kesampaian

Hina, hinanya diri
Hanya menantikan bantuan
Bagaimanakah ini terjadi
Kerdilnya diri bukan lagi tuan
Inikah rupanya nasib bangsaku

Langkah demi langkah
Biarkah bertatih
Impian kan juga terlaksana
Martabat diri ini, tiadakan bererti
Tanpa usaha, janganlah leka

Mewah negaraku semerbak harumnya
Renjisan keringat oh bangsaku
Teruskan langkah ini
Biarkan ia kekal selamanya...


"Bangsaku bukan kecil hati dan jiwanya
Bukankah sejak zaman berzaman
Mereka menjadi pelaut, pengembara
Malah penakluk terkemuka?
Bukankah meraka sudah mengembangkan sayap
Menjadi pedagang dan peniaga
Selain menjadi ulama dan ilmuan terbilang?

Bukankah bangsaku pernah mengharung samudera
Menjajah dunia yang tak dikenal?
Bukankah mereka pernah menjadi wira serantau
Yang tidak mengenal erti takut dan kematian?
Di manakah silapnya?"


Langkah demi langkah
Biarkah bertatih
Impian kan jadi terlaksana
Martabat diri ini, tiadakan bererti
Usahalah, janganlah leka

Mewah negaraku semerbak harumnya
Renjisan keringat oh bangsaku
Teruskan langkah ini
Biarkan ia kekal sentiasa...


"Hari ini, jalan ini pasti semakin berliku
Kerana masa depan belum tentu menjanjikan syurga
Bagi mereka yang lemah dan mudah kecewa

Perjuangan kita belum selesai
Kerana hanya yang cekal dan tabah
Dapat membina mercu tanda
Bangsanya yang berjaya"

Sunday, August 29, 2010

Malaysia's independence in 1957 Video

Video Kemerdekaan Malaysia 1957

Taktik Menculik kanak-kanak di Shopping Complex

SILA AMBIL IKHTIBAR ATAS APA YANG BERLAKU...

Tajuk : Helah Menculik Kanak-Kanak Di Carrefour JB

Subject : Child Kidnap Trick in Carrefour, JB

Jika anda tiada anak kecil pun, tolong sebarkan maklumat ini kepada sesiapa sahaja... Kita tidak tahu entah siapa yang dapat diselamatkan dengan menghantar e-mel ini. Tolong beri sedikit masa dan hantar kepada kawan yang ada anak-anak dan cucu-cucu... Terima Kasih.

Even if you do not have little kids, pass this one on to everyone you can think of. You never know who you might save by sending this e-mail! Please, take the time and forward this to any friend who has children & grandchildren! Thanks!


Kita mahu berkongsi apa yang berlaku hari ini semasa berbelanja di Carrefour JB. Seorang ibu sedang membongkok untuk membelek-belek daging, dan apabila berpusing mendapati anak perempuannya berusia 4 tahun telah hilang. Saya berdiri betul-betul bersebelahan dengan si ibu, sementara si ibu tadi terus memanggil-manggil anak perempuannya tapi hampa.

Wanted to share something that happened today while shopping at Carrefour. A mother was leaning over looking for meat and turned around to find her 4 years old daughter was missing. I was standing there right beside her, and she was calling her daughter with no luck.

Saya meminta seorang pekerja lelaki Carrefour untuk umumkan kehilangan tersebut melalui sistem pembesar suara. Beliau terus melakukannya apabila diminta berbuat demikian, dan kemudian terus meninggalkan saya untuk membuat panggilan telefon. Panggilan itu untuk memaklumkan supaya semua pintu dan pagar dikunci menggunakan kata kod atau seumpamanya. Jadi mereka telah mengunci semua pintu dengan serta-merta.

I asked a man who worked at Carrefour to announce it over the loud-speaker. He did, and left me, he immediately walked right past me when I asked and went to a pole where there was a phone. He made an announcement for all the doors and gates to be locked, a code something. So they locked all the doors at once.

Hanya 3 minit diperlukan untuk melakukannya selepas diminta.. Mereka menjumpai kanak-kanak perempuan itu 5 minit kemudian di dalam bilik air dalam keadaan masih khayal. Kepala budak perempuan itu sudah separuh dicukur, dan hanya berpakaian dalam. Ada sebuah beg mengandungi baju, pisau cukur, dan rambut palsu terletak di lantai bersebelahannya untuk menukar wajahnya.

This took all of 3 minutes after I asked the guy to do this. They found the little girl 5 minutes later in a bathroom stall drugged. Her head was half shaved, and she was dressed in her underwear with a bag of clothes, a razor, and wig sitting on the floor beside her, to make her look different ..

Siapa pun yang melakukannya - iaitu mengambil lalu membawa budak perempuan ini ke dalam bilik air, cukur rambut dan tukar pakaiannya - melakukannya kurang daripada 10 minit. Ini bikin saya menggigil tak sudah-sudah. Tolong perhatikan anak-anak anda apabila berada di tempat luas di mana adalah senang untuk kita terpisah dengan mereka seperti di gedung beli-belah. Hanya beberapa minit diperlukan untuk melakukan semuanya. 5 minit lagi maka anak perempuan itu tentu sudah berjaya dibawa keluar.

Whoever this person was, took the little girl, brought her into the bathroom, shaved half her head, and undressed her in a matter of less than 10 minutes. This makes me shake to no end. Please keep a close eye on your kids when in big places where it's easy for you to get separated like Shopping Malls. It only took a few minutes to do all of that. Another 5 minutes and she would have been out the door.


Saya masih amat terkejut ada manusia yang sanggup melakukannya, apa lagi dalam masa hanya beberapa minit. Masa anak-anak kecil boleh berlari tanpa hirau telah berlalu. Budak perempuan itu kini selamat. Syukur ke hadrat Allah SWT, dan tahniah kepada pekerja Carrefour yang bertindak pantas.

I am still in shock that some sick person could do this, let alone in a matter of minutes. The days are over when our little ones could run rampant all over the place and nothing worse would happen then them annoying people. The little girl is fine. Thank God for fast workers who didn't take any chances.

SEBARKAN BERITA INI SELUAS-LUASNYA SUPAYA PERINGATAN DAPAT DIBUAT BAHAWA ADA MANUSIA GILA LAGI GANAS DI KALANGAN KITA SEMUA !

BE SURE TO FORWARD THIS TO EVERYONE, SO THEY REMEMBER JUST HOW SICK PEOPLE ARE OUT THERE !

By: Nor Zahidah Mustaffa

Thursday, August 26, 2010

Kedamaian di hati...



Selagi kronologi hidup ini,
Tiada noktah tiada henti,
Selagi berdegup jantung ini,
Ku terus cari kedamaian di hati...

Andai dugaan terus mendatang,
Pendirian ku tidak akan bergoyang,
Biar seribu hadir untuk menentang,
Akan ku terus mengejar gemilang...

Yang ku cari selama ini,
Sebuah kedamaian di hati,
Semakin hamper ku temui,
Semakin hamper untuk ku miliki...

Ku kini di landasan suci,
Serta rahmat dari ilahi,
Membawa aku terus pergi,
Menuju satu destinasi...

Langkah terus aku hayunkan,
Meredah ranjau dalam perjalanan,
Demi sebuah kedamaian,
Yang memang aku idamkan..

Mari bersamaku duhai teman,
Membina seribu harapan,
Menuju satu impian,
Menggenggam sebuah kedamaian...

Kedamaian di hati,
Yang akan ku genggami,
Bersama teman-teman sejati,
Untuk dibawa ke akhir nanti...

Aduhai teman-teman ku,
Sesungguhnya tanpa jasa dan pengorbanan mu,
Sebuah kedamaian di hati ku,
Tidak akan jadi milik ku...

Ya Allah ya tuhan ku,
Aku bersyukur kepada mu,
Atas segala kurniaan dari mu,
Dalam mengejar cita-cita ku...

Ya Allah ya tuhan ku,
Aku memohon kepada mu,
Semoga kau berikan pada ku,
Kedamaian di hati dan di syurga mu...


~zamha wahab~

Sunday, May 09, 2010

Urutan Kaki Nyahkan Toksin Dalam Tubuh

Refleksologi
Oleh: Siti Nur Almizan Aripin

Refleksologi diperakui berkesan pulihkan sistem badan selain meredakan kelenguhan

SEJAK kebelakangan ini, pusat refleksologi dengan khidmat urutan kaki dan pelbagai terapi urutan bercambah menjadi industri diminati ramai terutama kalangan individu yang bekerja dalam suasana stres.

Penyelia Pusat Terapi Reborn di Sunway Pyramid 2, Karen Lee, berkata teknik refleksologi mempunyai banyak kelebihan khususnya untuk kesihatan tubuh.

“Refleksologi membabitkan urutan pada 62 titik utama yang ada pada tapak kaki seseorang. Semua titik berkenaan mempunyai hubungan dengan organ utama pada tubuh antaranya jantung, paru-paru, ginjal, organ seks dan otak.

“Apabila seseorang itu berasa penat dan letih, pasti ada sesuatu yang tidak kena pada sistem tubuh mereka. Justeru, refleksologi adalah jawapannya kerana selain murah, ia juga diakui berkesan,” katanya.

Pasti ada yang bingung memikirkan apa kaitannya urutan kaki dengan kesihatan sistem badan manusia. Sebenarnya, semua toksin yang tidak dapat dinyah keluar daripada badan berkumpul pada kaki, jadi apabila urutan dibuat, toksin akan mengalir dan keluar melalui sistem perkumuhan.

Karen berkata, apabila teknik urutan kaki dibuat secara berkala misalnya seminggu sekali, kaki yang lenguh juga akan berasa lebih ringan.

“Malah, sesiapa yang mengalami masalah tidur juga disarankan melakukan refleksologi kerana selepas sesi urutan, pesakit akan berasa lebih sihat. Mereka juga disarankan supaya meminum air lebih banyak daripada biasa bagi membolehkan toksin yang berkumpul keluar melalui peluh dan air kencing,” katanya.

Beliau berkata, bagi mengetahui jika ada masalah pada bahagian organ tubuh seseorang, mereka biasanya akan berasa sakit ketika tekanan lembut dibuat pada bahagian tertentu di tapak kaki.

“Rasa sakit menandakan bahagian berkenaan bermasalah. Bagaimanapun, selepas beberapa sesi urutan dibuat, pesakit biasanya akan meneruskan urutan kerana yakin dengan keberkesanan rawatan.

“Ada yang mengakui selepas mengamalkan refleksologi, badan lebih sihat malah sistem imunisasi juga lebih baik,” katanya.

FAKTA: Kelebihan Refleksologi

* Melancarkan pengaliran darah

* Meningkatkan daya tahan individu

* Mengurangkan risiko tulang reput

* Menyeimbangkan kedudukan badan

* Melancarkan pergerakan

* Menguatkan otot kaki

* Mengurangkan risiko kencing tidak lawas

* Menguatkan tulang dan pinggul

* Mengurangkan risiko sakit sendi

* Mengurangkan rasa letih

* Mengelak risiko sembelit

* Mengurangkan masalah usus

* Mengurangkan masalah pada bahagian peranakan

* Kaki adalah anggota yang sangat kompleks, mempunyai 26 tulang, 57 sendi, 107 ligamen dan 19 otot. Jika berlaku sebarang kemalangan sehingga mencederakan tulang, sendi dan ligamen kaki, ia mampu memberi komplikasi kesihatan tubuh antaranya rasa lenguh pada lutut, tegang pada bahu dan masalah buang air besar. Malah, amalan dulu kala, wanita dalam pantang dinasihatkan supaya menjaga ibu jari kaki bagi mengelakkan berlaku tumpah darah.

Apa yang terjadi apabila toksin berlebihan berkumpul dalam badan?

Toksin yang berkumpul dalam badan boleh mengakibatkan tubuh berasa letih dan lemah. Mereka juga akan mudah dihidapi penyakit.

Bagaimana toksin terjadi?

* Amalan memakan makanan segera, berlemak, zat pengawet, perisa tambahan, pewarna tiruan dalam makanan dan minuman.

* Radiasi daripada alatan elektronik seperti komputer, telefon bimbit dan televisyen.

* Merokok

* Memakan buah-buahan atau sayuran yang diawet dengan bahan kimia

* Memakan daging merah yang diawet atau disejuk beku.

Friday, March 05, 2010

Dalam kelas

Waktu belajar refleksologi di ajar oleh Cikgu Azlin.


Kenangan kat karnival Wow! Putrajaya

Best kalau sendiri yang punya...

















Kereta yang diubahsuai















Nak cuba bawak... hehe
















Waktu senja di Putrajaya.



Saturday, February 20, 2010

Roadshow kat putrajaya

Hari ini aku ke Putrajaya sebab ada roadshow urut refleksologi. aku ke sini 4 orang, aku, mael, ikhwan dan azrai. kalau tak ada Faris tapi dia balik awal pulak.


Gambar Azrai....

malam ni ada artis buat konsert antaranya Aizat, Ella, M Nasir dan ramai lagi....

Oh ya, aku ada jumpa kawan lama yang tak pernah jumpa sejak 2001.. badan dia semakin berisi hahaha.... okey la... bye...

Sunday, January 24, 2010

CETUSAN IDEA DAN PANDANGAN TENTANG MASA DEPAN URUT DAN JURU URUT GOLONGAN CACAT PENGLIHATAN (BUTA) DI MALAYSIA.

Pada pandangan dan pemikiran saya industri urut bagi orang buta di Malaysia masih lagi di tahap yang belum memuaskan. Ini kerana masih banyak perkara yang perlu diatasi. Antara perkara tersebut ialah persaingan daripada pusat-pusat pelacuran yang menjadikan kegiatan urut tradisional dan urut refleksologi sebagai topeng mengelak mereka daripada di ambil tindakkan oleh pihak berkuasa. Ini mengakibatkan persepsi dan pandangan masyarakat menganggap tempat-tempat urut sebagai tempat melakukan maksiat. Tanggapan seperti inilah yang mengakibatkan golongan OKU penglihatan yang menceburi bidang urut 100% sebagai sumber rezeki mengalami kesan daripada persepsi tersebut.

Selain itu, kekurangan ilmu dalam bidang urut ini juga menyumbang kepada tahap dan kualiti kerja pengurut tidak memberangsangkan di mana mereka hanya menceburi bidang ini setelah mereka kecewa mendapat pekerjaan lain. “tangkap Muat” dengan hanya mempelajari daripada kawan-kawan tanpa mengetahui fungsi sesuatu bahagian. Tindakkan ini menyebabkan standard dan kualiti yang dimiliki tidak mencapai tahap piawaian yang sama dengan negara-negara yang maju delam bidang urut seperti Negara China dan Jepun.

Masa depan urut bagi pengurut dikalangan orang buta masih lagi tidak menjamin masa depan yang baik berbanding pekerjaan-pekerjaan lain. Contoh soal gaji, kebanyakkan pengurut di Malaysia hanya mendapat gaji berdasarkan komisen sepenuhnya, jika tiada pelanggan maka mereka tidak mendapat sebarang gaji. Hal ini akan menimbulkan masalah bagi mereka yang telah berkeluarga dimana mereka perlu menyara anak-anak, membayar bil dan sebagainya. Ini boleh mengakibatkan mereka akan terjerumus dengan hutang.

Masalah-masalah seperti dinyatakan di atas boleh diatasi dengan beberapa langkah bagi meningkatkan mutu dan gaya hidup masyarakat Buta di Malaysia. Antara langkah-langkah yang dapat dicetuskan adalah seperti berikut;

Malaysia memerlukan undang-undang khas di mana hanya golongan OKU penglihatan sahaja dibenarkan menjalankan dan mengusahakan pusat-pusat urut. Hal ini sangat wajar dilaksanakan kerana ia dapat mengurangkan kegiatan-kegiatan pelacuran malah menhapuskan terus kegiatan pelacuran tersebut, selain itu, ia boleh menghakis persepsi masyarakat bahawa bidang urut dikaitkan dengan kegiatan maksiat dan yang paling penting adalah memberi peluang yang luas kepada golongan cacat penglihatan ini mendapat pekerjaan sekiranya bidang urut ini dikhaskan kepada orang-orang buta sahaja.

Pusat-pusat pengajian bertaraf IPTA atau IPTS perlu mengujudkan kursus-kursus yang berkaitan dengan perubatan alternatif. Ini sangat penting kerana mereka yang bekerja urut ini perlu tahu tentang sistem anatomi, fisiologi, teknik dan sebagainya. Dengan cara ini bidang urut di Malaysia dapat diprofesionalkan. Hal ini dapat meningkatkan kualiti pekerja-pekerja urut dan Pelanggan yang ingin diurut mendapat perkhidmatan sebenar yang profesional.

Bagi menjamin kebajikan pekerja-pekerja urut ini, Pihak majikan perlu mengambil tanggungjawab dengan mencerun wang kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Dengan caruman ini pekerja urut tidak perlu terlalu bimbang apabila mereka bersara kelak daripada pekerjaan urut kerana mereka masih mempunyai wang simpanan. Sekiranya caruman tidak dibuat masa depan pengurut masih samar kerana khudrat untuk melakukan pekerjaan urut ini tidak akan berkekalan selamanya.

Selain itu juga, Bidang urut ini perlu dimasukkan sebagai salah satu cabang perubatan atau kaedah rawatan di hospital-hospital. Dengan itu, secara tidak langsung bidang urut ini menjadi bidang yang professional.

Kesimpulannya, Industri urut di Malaysia masih lagi perlu diperbaiki berdasarkan cadangan-cadangan yang telah dicetuskan. Orang Buta di Malysia tidak akan maju sekiranya tiada bidang yang khusus bagi orang buta kerana bidang-bidang lain telah dipelopori oleh orang-orang normal. Namun begitu janganlah ditutup peluang golongan orang buta untuk terus menceburi bidang-bidang lain.

“1 BIDANG 1 GOLONGAN 1 MALAYSIA”

Pengenalan Perubatan tradisional cina (TCM) dan Ciri-ciri TCM

Negara China memang terkanal dengan perkembnagan sejarah awal tamadun di dunia. Antara sejarah awal tersebut ialah dalam bidang perubatan. Perubatan tradisonal cina atau TCM (Traditional Chinese Medicine) bermula sejak lebih 3000 tahun lalu. Kaedah perubatan TCM sangat berbeza dengan kaedah perubatan barat atau moden. Kaedah TCM merangkumi penggunaan herba-herba sebagai ubat-ubatan, Moksa, Acupuncture, dan Urutan refleksologi.

Pada dasarnya perubatan China adalah hasil daripada kepercayaan magik dan kuasa ghaib. Dari asas ini orang Cina cuba untuk memberi jawapan tentang fenomena-fenomena alam Dalam TCM terdapat 3 aliran pendapat dari orang-orang cina iaitu pengalaman, teori dan praktikal. Ketiga-tiga aliran ini mempunyai pandangan yang berbeza tetapi menggunakan kaedah perubatan yang sama.

Pengalaman nenek moyang mereka telah menyebabkan TCM berkembang hingga ke hari ini, Melalui pengalaman tersebut mereka mengumpul segala kaedah yang digunakan menjadi satu teknik perubatan.

Aliran kedua melalui teori dimana mereka telah melakukan kajian dengan melakukan pembedahan ke atas manusia mahupun haiwan dan mereka telah menyamakan organ-organ dalam tubuh badan dengan alam sekitar. Sebagai contoh mereka telah menyamakan organ dengan elemen-eleman alam sekitar seperti kayu, api, tanah, logam dan air.

Seterusnya adalah melalui praktikal, Praktikal sangat penting kerana dengan melakukan praktikal mereka dapat mengenalpasti penyakit yang dihidapi pesakit. Mereka telah mencari titik di tubuh badan dan mempratikkan melalui kaedah perubatan.

Terdapat beberapa ciri dalam TCM yang telah menjadi sebahagian indentiti TCM sendiri. Pertama, Dalam amalan TCM konsep dua angkasa atau mempunyai dua bahagian iaitu alam sekitar dan manusia. Alam sekitar yang dinyatakan merupakan unsur-unsur persekitaran seperti tumbuh-tumbuhan, bukit-bukau, gunung-ganang, laut dan sebagainya yang berkaitan dengan alam sekitar. Manakala satu lagi bahagian ialah melalui kehidupan manusia itu sendiri.

Ciri-ciri kedua adalah Manusia. Ini meliputi unsur luaran dan dalaman manusia di mana ia berkait rapat dan saling memerlukan antara satu sama lain seperti zahir dan batin. Tanpa zahir dan batin atau luar dan dalam ini manusia dilihat tidak sempurna dalam kehidupannya.

Ketiga, Dalam TCM cara untuk mengenali sesuatu penyakit adalah tidak pasti atau lebih mudah ialah TCM mengenali sesuatu penyakit melalui andaian dan ramalan. Amalan dan ramalan ini berdasarkan konsep Yin dan Yang iaitu (Perkara yang bertentangan) seperti Hitam-Putih, Sejuk-Panas, Malam-Siang. Selain itu, Konsep Luaran dan dalaman – Luaran meliputi anggota luar tubuh badan seperti kulit.

Manakala bahagian dalaman merangkumi aliran di dalam tubuh badan manusia. Seterusnya ialah konsep kuat dan lemah yang menggabungkan keenam-enam eleman.
(Contoh-contoh Yin dan Yang)

Yin - Yang
Gelap - Cerah
Pasif - Agresif
Lembik - Keras
Sejuk - Panas
Malam - Siang
Bumi - Langit
Bulan - Matahari
Utara - Selatan
Dalam - Luar
Hitam - Putih
Bawah - Atas
Perempuan - Lelaki

Ciri TCM yang keempat ialah Rawatan keseluruhan badan – tak merawat penyakit semata-mata tapi merawat pesakit itu sendiri. Sebagai contoh pesakit dirawat dengan menggunakan kaedah urutan refleksologi

Kelima, TCM menggabungkan merawat dan mengenalpasti pesakit dan mengenali penyakit. (Mencari penyakit pesakit dan merawat penyakit pesakit) 2 dalam 1. Ia tidak sama dengan perubatan moden di mana lebih menfokuskan penyakit yang dihadapi oleh pesakit.

Ciri-ciri TCM keenam ialah TCM menggunakan cara istimewa di mana ia tidak dapat dikesan melalui perubatan moden, iaitu menggunakan titik-titik meridian. Titik meridian ini lebih kepada penggunaan kaedah Acupuncture dalam amalan TCM.

Ketujuh, TCM menyarankan mencegah sesuatu penyakit atau mencegah daripada merawat adalah focus utama dalam amalan TCM dari dulu lagi.

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket