Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Sunday, January 24, 2010

Pengenalan Perubatan tradisional cina (TCM) dan Ciri-ciri TCM

Negara China memang terkanal dengan perkembnagan sejarah awal tamadun di dunia. Antara sejarah awal tersebut ialah dalam bidang perubatan. Perubatan tradisonal cina atau TCM (Traditional Chinese Medicine) bermula sejak lebih 3000 tahun lalu. Kaedah perubatan TCM sangat berbeza dengan kaedah perubatan barat atau moden. Kaedah TCM merangkumi penggunaan herba-herba sebagai ubat-ubatan, Moksa, Acupuncture, dan Urutan refleksologi.

Pada dasarnya perubatan China adalah hasil daripada kepercayaan magik dan kuasa ghaib. Dari asas ini orang Cina cuba untuk memberi jawapan tentang fenomena-fenomena alam Dalam TCM terdapat 3 aliran pendapat dari orang-orang cina iaitu pengalaman, teori dan praktikal. Ketiga-tiga aliran ini mempunyai pandangan yang berbeza tetapi menggunakan kaedah perubatan yang sama.

Pengalaman nenek moyang mereka telah menyebabkan TCM berkembang hingga ke hari ini, Melalui pengalaman tersebut mereka mengumpul segala kaedah yang digunakan menjadi satu teknik perubatan.

Aliran kedua melalui teori dimana mereka telah melakukan kajian dengan melakukan pembedahan ke atas manusia mahupun haiwan dan mereka telah menyamakan organ-organ dalam tubuh badan dengan alam sekitar. Sebagai contoh mereka telah menyamakan organ dengan elemen-eleman alam sekitar seperti kayu, api, tanah, logam dan air.

Seterusnya adalah melalui praktikal, Praktikal sangat penting kerana dengan melakukan praktikal mereka dapat mengenalpasti penyakit yang dihidapi pesakit. Mereka telah mencari titik di tubuh badan dan mempratikkan melalui kaedah perubatan.

Terdapat beberapa ciri dalam TCM yang telah menjadi sebahagian indentiti TCM sendiri. Pertama, Dalam amalan TCM konsep dua angkasa atau mempunyai dua bahagian iaitu alam sekitar dan manusia. Alam sekitar yang dinyatakan merupakan unsur-unsur persekitaran seperti tumbuh-tumbuhan, bukit-bukau, gunung-ganang, laut dan sebagainya yang berkaitan dengan alam sekitar. Manakala satu lagi bahagian ialah melalui kehidupan manusia itu sendiri.

Ciri-ciri kedua adalah Manusia. Ini meliputi unsur luaran dan dalaman manusia di mana ia berkait rapat dan saling memerlukan antara satu sama lain seperti zahir dan batin. Tanpa zahir dan batin atau luar dan dalam ini manusia dilihat tidak sempurna dalam kehidupannya.

Ketiga, Dalam TCM cara untuk mengenali sesuatu penyakit adalah tidak pasti atau lebih mudah ialah TCM mengenali sesuatu penyakit melalui andaian dan ramalan. Amalan dan ramalan ini berdasarkan konsep Yin dan Yang iaitu (Perkara yang bertentangan) seperti Hitam-Putih, Sejuk-Panas, Malam-Siang. Selain itu, Konsep Luaran dan dalaman – Luaran meliputi anggota luar tubuh badan seperti kulit.

Manakala bahagian dalaman merangkumi aliran di dalam tubuh badan manusia. Seterusnya ialah konsep kuat dan lemah yang menggabungkan keenam-enam eleman.
(Contoh-contoh Yin dan Yang)

Yin - Yang
Gelap - Cerah
Pasif - Agresif
Lembik - Keras
Sejuk - Panas
Malam - Siang
Bumi - Langit
Bulan - Matahari
Utara - Selatan
Dalam - Luar
Hitam - Putih
Bawah - Atas
Perempuan - Lelaki

Ciri TCM yang keempat ialah Rawatan keseluruhan badan – tak merawat penyakit semata-mata tapi merawat pesakit itu sendiri. Sebagai contoh pesakit dirawat dengan menggunakan kaedah urutan refleksologi

Kelima, TCM menggabungkan merawat dan mengenalpasti pesakit dan mengenali penyakit. (Mencari penyakit pesakit dan merawat penyakit pesakit) 2 dalam 1. Ia tidak sama dengan perubatan moden di mana lebih menfokuskan penyakit yang dihadapi oleh pesakit.

Ciri-ciri TCM keenam ialah TCM menggunakan cara istimewa di mana ia tidak dapat dikesan melalui perubatan moden, iaitu menggunakan titik-titik meridian. Titik meridian ini lebih kepada penggunaan kaedah Acupuncture dalam amalan TCM.

Ketujuh, TCM menyarankan mencegah sesuatu penyakit atau mencegah daripada merawat adalah focus utama dalam amalan TCM dari dulu lagi.

No comments:

Post a Comment

MSG-Zone

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket

Blog Untuk Download