Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Monday, June 11, 2012

DOA UNTUK 4 PERKARA

Assalamualaikum Semua :)

Kali ini saya hendak kongsikan kata Ja’far Asy-Syadiq perihal Doa untuk 4 perkara.. Jom teruskan membaca... Mudah-mudahan memberi manfaat kepada kita..

DOA UNTUK 4 PERKARA


 “Aku hairan dengan orang yang ditimpa empat hal, namun dial alai dari empat hal…” kata Ja’far Asy-Syadiq.

Empat perkara tersebut itu adalah:

▬▬► ♥ 1. Orang yang ditimpa penyakit tetapi lalai dari berdoa:

“..(Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang.”

Doa yang disebut oleh Nabi Ayub a.s ini terdapat di dalam surah Al-Anbiyaa’: 83, dan Allah s.w.t. berfirman setelahnya, “Maka Kami pun memperkenankan seruannya itu, lalu Kami lenyapkan penyakit yang ada padanya….” (Al-Anbiyaa’: 84)

▬▬► ♥ 2. Orang yang berduka, tetapi lalai untuk berdoa:

“…tidak ada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang zalim.” (Al-Anbiyaa’ : 87)

Doa ini dibaca oleh Nabi Yunus a.s. dan Allah s.w.t. memperkenankannya seperti disebut di dalam ayat 88 surah Al-Anbiyaa’ : “Maka Kami telah memperkenankan doanya dan menyelamatkannya daripada kedukaan. Dan demikianlah Kami selamatkan orang-orang yang beriman/”

▬▬► ♥ 3. Orang yang ditimpa ketakutan, tetapi tidak mengucapkan:

“…cukuplah Allah sebagai penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik penolong.” (Ali Imran : 173)

Perkataan ini dinyatakan oleh para sahabat yang terlibat dalam peperangan Uhud, dan Allah berfirman dalam ayat seterusnya : “Maka mereka kembali dengan nikmat dan kurnia (yang besar) dari Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikut keredhaan Allah. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar.” (Ali Imran : 174)

▬▬► ♥ 4. Doa orang yang ditimpa tipu daya jahat, tetapi lalai dari mengucapkan:

“…Dan aku menyerahkan urusanku kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya.” (Al-Mukminj: 44)

Doa ini dibaca semasa berhadapan dengan Firaun, dan Allah s.w.t. memberikan jawapan-Nya : “Maka Allah memeliharanya dari keejahatan tipu daya mereka, dan Firaun berserta kaumnya dikepung oleh azab yang amat buruk.”



Doa-doa penuh berkat ibarat mutiara yang terdapat di dalam al-Quran. Allah s.w.t. telah memakbulkan orang yang berdoa dengan-Nya. Elok jugalah kita mengamalkannya dan tidak lalai daripada mengingati-Nya apabila ditimpa empat perkara ini.

Dari Majalah IMAN Keluaran Isu no 03

Jemput LIKE Page : Izinkan Saya Share

1 comment:

MSG-Zone

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket

Blog Untuk Download