Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Sunday, June 24, 2012

Check Point Hidup Manusia

Assalamualaikum Semua :) 

Hari Ini saya hendak kongsikan satu lagi info yang sangat penting untuk kita jadikan panduan agar hidup kita selamat sampai ke destinasi yang kekal abadi iaitu Syurga. Teruskan membaca.

CHECK POINT HIDUP MANUSIA



▬▬► ALAM ROH:

Masih ingat “Aku janji” kita dengan Pencipta kita? Saat Allah berfirman yang bermaksud: “Bukankah Aku ini Tuhanmu?” kita semua menjawab yakin: “Benar (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi.” (Surah al-A’raf - 7: 172)

▬▬► ALAM RAHIM:

Inilah tempat yang paling selamat bagi manusia; di dalam rahim ibunya. Nyawa mula ditiupkan semasa bayi berada dalam kandungan.

▬▬► DUNIA:

Dunia tidak ubah seperti sebuah “kenderaan” yang membawa kita musafir kea lam akhirat. Isilah musafir ini dengan bekal yang bakal menyelamatkan kita menermpuh check-point seterusnya yang jauh lebih mencabar.

▬▬► SAKARATULMAUT:

Jangan sangka apabila sudah hamper terpisah nyawa dari jasad, ujian dah berakhir. Boleh tahan juga ujian kala sakaratumaut. Diuji antara iman dan kufur.

▬▬► KUBUR:

Sendirian tidak berteman. Terasing dan sepi. Inilah transit sementara menunggu detik kiamat. Awas, jangan pula menggangu teman disebelah dengan teriakan sendiri dek diazab, nauzubillah.

▬▬► TIUPAN SANGKAKALA:

Tiupan pertama sangkakala akan mematikan semua makhluk kecuali Allah dan malaikat Israfil.

▬▬► DIHIDUPKAN SEMULA:

Tiupan kali kedua akan menghidupkan kembali makhluk yang telah mati. Jangan disangka mayat yang telah hancur dimamah bumi dan tulangtemulang yang bersepah sana sini tidak mampu “dibangkitkan” semula oleh Allah.

▬▬► AL-HASYAR (MANUSIA DIKUMPULKAN)

Sepertimana perhimpunan jemaah haji di padang Arafat pada hari wuquf, begitulah keadaan di padang mahsyar. Di sini beberapa check-point lagi terpaksa manusia ditempuhi:

✔ 1. SYAFAAT:

Manusia memohon syafaat daripada para nabi, hingga akhirnya hanya Rasul akhir zaman sahaja yang mampu member syafaat.
✔ 2. PENYERAHAN KITAB AMALAN:

Kiri atau kanan? Semuanya berdebar-debar menunggu kitab amalan masing-masing.

✔ 3. HISAB:

Disnilah manusia akan menanggung dan menjawab (tanggungjawab) setiap perbuatannya di dunia. Segala aktivitinya di dunia akan ditayangkan kembali.

✔ 4. MIZAN:

Ini proses “menakar” iman. Segala kebaikan yang dilakukan walau sebesar biji sawi ada sahamnya menerusi neraca ini. Begitu juga amalan keburukan. Inilah kecanggihan mizan ciptaan Allah s.w.t. tiada satu pun amalan yang terlepas daripadanya.

✔ 5. TELAGA (al-HAUD)

Hanya insane terpilih sahaja yang mampu melegakan tekak meneguk air dari Telaga Nabi ini.

▬▬► TITIAN SIRAT:

Titian yang merentangi neraka jahanam, ketebalannya (baca: kenipisananya) lebih tipis daripada rambut, malah lebih tajam daripada pedang. Inilah satu-satunya jalan menuju syurga. Titian ini lurus, tiada selekoh dan tidak bercabang. Walaupun begitu, orang kafir tetap akan gagal melintasinya.

▬▬► DESTINASI TERAKHIR:

✿ SYURGA ✿– Tiada mata yang pernah melihat keindahanya, tiada telinga yang pernah mendengar butiran perinciannya, tiada kata-kata yang mampu mengungkapkan keindahannya, malah tiada lukisan pun yang boleh mentafsirkan keadaannya.

★ NERAKA ★– Inilah seburuk-buruk kediaman. Apinya menjulang-julang marak. Panasnya tidak mampu disukat.
Dari Majalah Solusi keluaran Isu no 38.

Jemput LIKE Page: Izinkan Saya Share

Tag & Sharekan, semoga member manfaat kepada kita semua

No comments:

Post a Comment

MSG-Zone

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket

Blog Untuk Download