Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Wednesday, November 16, 2011

50 Sen vs RM50

Assalamualaikum Semua

Hai apa kahabar? korang semua sihat? diharapkan semuanya sihat.. kalau yang tak sihat semoga cepat sihat... :). okey hari ini saya nak kongsikan sebuah cerita yang pada saya sangat bermanfaat. Mungkin ada yang pernah membacanya.. kalau yang dah baca tu boleh la baca lagi.. hehehe... kepada yang belum membacanya eloklah dibaca kerana ada pengajaran yang baik dalam cerita ini... okey kawan-kawan marilah kita membacanya.. semoga ia memberi manfaat dan faedah kepada diri kita....


50 Sen vs RM50
Sumber Gambar: Majalah Solisi Isu 37


Pada satu hari, duit syiling 50 sen bertemu dengan kawan lamanya; duit kertas RM50. Dek terlalu sibuk bermusafir sana sini, bertukar-tukar tangan, mereka jarang bersua. Apa tidaknya, wang kertas RM50 itu berjalan sakan, sampailah ke luar Negara pun sudah dijelajahinya. Duit syiling 50 sen, khidmatnya terbatas dalam Negara sahaja.

Wang kertas RM50 yang baru pulang dari Paris ditegur oleh syiling 50 sen yang dikenalinya itu di satu pesta membeli belah di ibu kota baru-baru ini.

“Assalamualaikum. Apa khabar, lama tak Nampak?”

“Wa’alaikumussalam. Alhamdulillah sihat, tetapi penatlah sikit,” jawab wang kertas RM50 ringkas.

“kenapa pula penat?”

“Aku ni, serata dunia pergi. Singapura, Indonesia, Eropah dan macam-macam tempat. Masuk hotel, pawagam, pasar raya dan banyak lagilah.

“Hah, kau pula mamcam mana pula sekarang ni? Lama tak Nampak?” kini giliran wang kertas RM50 pula bertanya khabar wang syiling 50 sen.

“Huh, aku macam tu la juga! Masuk masjid, tandas awam, kedai runcit. Keluar tandas balik, masuk masjid balik. Aku ni tak sempat merasai ke luar Negara macam engkau tu.”

“Ooo, begitu.”

Mereka diam seketika. Sambil itu, mereka memandang gelagat pembeli yang sedang berebut-rebut membeli. Alah membeli menang memakai la tu.

“Ehh… engkau bila lagi nak masuk masjid?” tiba-tiba wang syiling 50 sen bertanya memecahkan kesepian. Wang kertas RM50 menoleh memandang wang syiling 50 sen, kelu seketika.

“Kenapa engkau Tanya aku pula. Tanyalah orang ramai yang membeli belah tu.”

Serentak mereka tersenyum, senym kambing.

Pengajaran: Apabila ingin menderma di masjid, jangan hanya bagi duit syiling sahaja. Jangan samakan nilai sedekah yang ingin diberi dengan nilai khidmat tandas awam yang kita biasa guna. Apa salahnya jika sekali sekala hulurlah pula duit kertas.
 Dari Majalah Solusi keluaran Isu 37.

No comments:

Post a Comment

MSG-Zone

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket