Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Tuesday, October 18, 2011

Soalan Apakah Ini?

Assalamualaikum Semua :)

Yeah.. Hari ini mari kita baca satu kisah ketidakpusan hati seorang pelajar cemerlang terhadap Profesor dia. Apa yang menyebabkan pelajar tersebut bersikap sebegitui dengan Prof dia? Macam biasalah kalau nak tahu kenalah baca entri ini sampai habis dan jangan lupa berikan komen-komen anda.. Kalau nak beri ulasan pun dipersilakan. Sebelum tu pernah tidak anda tidak puashati dengan pensyarah atau guru anda? Jangan tipulah mesti adakan.. hehe... Okeylah... Jom baca seterusnya... :)
Soalan Apakah Ini?
Sumber Gambar: Google

Setelah menduduki satu ujian akhir semester, seorang pelajar cemerlang menemui profesornya. Tujuannya hanya satu, untuk bertanya kewajaran soalan terakhir dalam kertas soalan tersebut.

“Prof, adakah soalan terakhir itu dikira sebagai sebahagian daripada markah peperiksaan akhir?”

“Ya, sidah tentu.”

“Tapi Prof, itu soalan luar daripada sukatan dan tiada kena-mengena dengan mata pelajaran ini,” pelajar itu cuba memberikan komen.

“Kamu silap. Ia ada kaitan dengan sukatan pelajaran.”

“Mungkin Prof terlupa. Soalannya berbunyi, ‘Siapakah nama tukang cuci Jabatan Kejuruteraan Aeronautik?’ Bagi saya, soalan ini langsung tiada kaitan dengan kursus yang saya ambil!”

“Pelajar seperti kamu tidak hanya semata-mata cemerlang dalam peperiksaan. Teori hanya sebahagian kecil daripada proses pembelajaran. Teori perlu dipraktikkan. Tetapi teori dan praktikal pun belum cukup. Sikap peduli seorang mahasiswa mengenai masyarakat sekelilingnya jauh lebih penting walaupun kamu nanti mungkin hanya bekerja dengan mesin.”

Pengajaran:
Kita sering melakukan sesuatu berdasarkan apa yang tercatat di atas kertas. Kita menjadi ibarat robot yang sangat patuh kepada system. Hakikatnya Islam membawa saranan agar mementingkan nilai kemanusia. Sebaik-baik manusia ialah manusia yang bermanfaat kepada manusia lain.
 Dari Majalah Solusi keluaran Isu 36.

4 comments:

  1. hi..thanks ya folo my blog..
    i folo back..
    =}

    ReplyDelete
  2. @Fatin Mraz Hi! Welcome.. dan terima kasih juga sebab sudi follow blog sy... Salam Ukhuwah... :)

    ReplyDelete
  3. @Cik Nurul Cik Nurul mesti tak puas hati dgn lecturerkan.. sbb kasi soalan senang sangat..... :) =))

    ReplyDelete

MSG-Zone

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket

Blog Untuk Download