Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Sunday, December 18, 2011

Kepercayaan dan Amalan Khurafat


Assalamualaikum Semua

Dikesempatan ini saya hendak kongsikan pasal amalan khurafat dan kepercayaan yang sering kita dengar dilakukan oleh orang-orang terdahulu dan mungkin juga pada hari ini. Semoga setelah pengkongsian ini kita jauhkan diri daripada melakukan perkara-perkara seperti ini. Jom kita baca dan lihat apakah amalan-amalan khurafat tersebut.

Kepercayaan dan Amalan Khurafat
Klik pada image untuk mendapatkan paparan yang lebih besar dan jelas

Berikut adalah sebahagiaan kepercayaan dan amalan khurafat pada bulan Muharam dan Safar:
1. Percaya bahawa kononnya Allah akan menurunkan sebanyak 320,000 jenis bala serta 3333 jenis penyakit khususnya pada hari Rabu terakhir bulan Safar (dikenali dengan “Rabu Wekasan” atau “Rabu Abeuh”)

2. Melakukan upacara khas untuk membuang sial seperti mandi bunga, sintuk limau dan mandi safar khususnya kepada mereka yang tinggal di pinggir sungai atau batang banyu.

3. Splat sunat mutlak khas yang disertai pembacaan doa tolak bala.

4. Menghadiahkan kepada diri dan keluarga dengan bacaan syahadah (3 kali), beristighfar (300 kali), ayat al-Kursi (7 kali) dan surah al-Fil (7 kali) khusus pada hari Rabu minggu yang terakhir bulan Safar.

5. Upacara Selamatan Kampung, biasanya-nya disertai dengan menulis “wafak” di atas piring kemudian dibilas dengan air, seterusnya dicampurkan dengan air ke dalam sebuah tong supaya boleh dibahagi-bahagikan kepada orang ramai untuk diminum.

6. Tidak bermusafir atau berpergian jauh.

7. Tidak melakukan hal-hal yang menjadi pantang atau pamali.

8. Anak yang dilahirkan pada hari Rabu bulan Safar akan menjadi nakal dan hiperatif. Untuk mencegahnya, ibu bapa perlu menimbang anak tersebut. Berat badan anak tersebut diganti (sebagai tebusan) dengan bahan makanan untuk disedekahkan.

 Dari Majalah Solusi keluaran Isu 38.


No comments:

Post a Comment

MSG-Zone

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket

Blog Untuk Download