Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Wednesday, May 04, 2011

Tips Untuk Pengguna Facebook

 Tips Untuk Pengguna Facebook 

 
Klik pada image untuk mendapatkan paparan yang lebih besar dan jelas

Walaupun harus, saya suka menasihati anda yang menggunakan Facebook agar mengambil sikap lebih berhati-hati, justeru disarankan:

Memanipulasi akaun Faceebook untuk manfaat Islam melebihi dari kepentingan sendiri. Justeru ruang yang ada wajar digunakan untuk mempromasi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya.

Tidak memasukkan perincian peribadi yang sensitif seperti akaun bank, taraf kesihatan, dan sebagainya. Cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir dan latar belakang pendidikan.

Tidak berkongsi terlalu banyak gambar peribadi (terutamanya wanita) tanpa had. Tanpa kawalan ia akan membawa mudarat berbanding manfaat. Perlu diingat ia akan kekal di Facebook orang yang dikongsi dan juga syarikat Facebook

Jaga aurat dan pandangan mata. Jangan memuat turun gambar yang tidak lengkap penutupan auratnya (Khususnya wanita), apatah lagi yang benar-benar mendedahkan aurat.

Elakkan ghibah (mengumpat) dalam Facebook kerana telah telah lagi bersuluh bahawa mengumpat yang diibaratkan memakan bangkai saudara sendiri itu haram hukumnya.

Hadkan dan kurangkan perbincangan soal remeh-temeh peribadi yang membunag masa diri sendiri dan orang lain.

Tidak terlibat dengan permainan-permainan dan aplikasi yang dijangka bercanggah dengan Islam seperti kuiz ramalan nasib. Sama ada atas dasar ‘suka-suka’ atau sebaliknya.

Tidak mempercayai aplikasi tilik moden seperti rahsia tarikh lahir dan sepertinya yang terkandung dalam aplikasi percuma Facebook, sama ada atas dasar “suka-suka” atau sebaliknya.

Menyedari bahawa maklumat kita di Facebook boleh menjadi database (pangkalan data) pihak asing untuk memantau kehidupan dan informasi peribadi kita jika tidak dikawal. Database sebegini sebenarnya amat bernilai malah ada satu organisasi di dunia ini yang mampu menyipan maklumat manusia sebagaimana Facebook. Hatta parti politik masing-masing pun tidak mempunyai maklumat ahlinya yang sebegitu update sebagaimana Facebook. Maklumat sebegini amat banyak gunanya untuk pelbagai tujuan kejahatan dan ketamakkan.

Dari Majalah Solusi keluaran Isu 17.

 MSG Cyber:   Tips ini juga sesuai digunakan pada laman-laman sosial yang lain... 

1 comment:

  1. Ya Ana setuju... Kita harus lebih hati2 dalam ber-facebook-an.. Semoga Barokah

    ReplyDelete

MSG-Zone

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket

Blog Untuk Download