Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Tuesday, May 31, 2011

Apa Itu Nafsu?

Assalamualaikum dan Salam Mesra.

Hari ini Message yang ingin disampaikan pada diri sendiri dan semua pembaca ialah berkaitan dengan nafsu. Apa itu nafsu? Semoga kita terlepas daripada lingkungan nafsu-nafsu yang merosakan hati kita. Jom teruskan membaca....

 Apa Itu Nafsu? 
Klik pada image untuk mendapatkan paparan yang lebih besar dan jelas


Nafsu itu tempat berkumpulnya kekuatan amarah dan syahwat (keinginan) dalam diri manusia. Di sinilah terkumpulnya sifat-sifat tercela, dan sentiasa mendorong diri manusia itu kea rah kejahatan.

Daripada nafsu itulah timbulnya sifat mazmumah sepeti hasad dengki, pemarah, takbur, gila pujian, cintakan dunia, penakut dan lain-lain lagi. Itulah akibat buruk apabila nafsu dibiarkan dan tidak dididik. Nafsu adalah generator kejahatan dalam tubuh badan manusia.

Imam Al-Ghazali mengumpamakan nafsu sebagai kuda yang liar. Jika tidak tirdidik kuda itu akan mengamuk dan menjatuhkan orang yang menunggangnya. Sebaliknya jika Berjaya dijinakkan, kuda itu dengan mudah dapat ditunggang mengikut mana jua hala tujuan.

Begitulah nafsu, jika dididik dengan betul ia boleh membawa kepada kebaikan.

Dorongan nafsu yang berbeza-beza ini dijelaskan oleh Allah dalam al-Quran. Antaranya ialah nafsu mutma’innah yang sifatnya tenang dan bebas daripada gangguan kejahatan.

Firman Allah s.w.t.:
yaa ayyatuhaa alnnafsu almuthma-innatu


27. Hai jiwa yang tenang.

irji'ii ilaa rabbiki raadiyatan mardhiyyatan


28. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridhai-Nya.

(Surah al-Fajr 89: 27-28)

Adakalanya nafsu belum stabil. Kebaikan yang dilakukan belum terasa indah, namun apabila berbuat kejahatan terasa pula kekesalanya. Nafsu ini dinamakan nafsu lawwamah.

Firman Allah s.w.t.:
walaa uqsimu bialnnafsi allawwaamati


2. dan aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali (dirinya sendiri) [1531].

[1531] Maksudnya: Bila ia berbuat kebaikan ia juga menyesal kenapa ia tidak berbuat lebih banyak, apalagi kalau ia berbuat kejahatan.

(Surah al-Qiyamah 75: 2)

Dan kedudukan yang paling parah apabila nafsu berada di peringkat ammarah bi al-su’ – Yakni nafsu yang tunduk seratus peratus kepada kehendak syahwat dan syaitan.

Firman Alla s.w.t.:
wamaa ubarri-u nafsii inna alnnafsa la-ammaaratun bialssuu-i illaa maa rahima rabbii inna rabbii ghafuurun rahiimun


53. Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang.

(Surah Yusuf 12: 53)

Dari Majalah Solusi keluaran Isu 25.


1 comment:

MSG-Zone

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket

Blog Untuk Download