Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Monday, July 11, 2011

Boleh Buat Maksiat, dengan Syarat.............

Assalamualaikum semua rakan-rakan dan pengunjung blog ini... :)

Maksiat? Boleh ke kita sebagai hamba Allah membuat maksiat? Boleh je kalau hendak buat maksiat tapi ada syaratnya... Apa syarat yang perlu kita ikut untuk membuat maksiat? Message kalai ini akan memberi tahu apa syarat-syaratnya. Jom kita baca dan semoga ianya menjadi pengingatan kepada kita sebagai hamba Allah... . Ya Allah jauhkanlah kami dari malakukan maksiat di muka bumi-Mu ini.. berikanlah cahaya iman dalam hati kami ini, Agar kami peroleh kebaikkan di dunia dan di akhirat.... Amin...

Boleh Buat Maksiat, 
dengan Syarat……
Klik pada image untuk mendapatkan paparan yang lebih besar dan jelas

Dalam kitab al-Tazkirah fi Ahwal al-Mawta wa Umur al-Akhirah oleh Imam al-Qurtubi, diceritakan berkenaan seorang lelaki yang dalam perjalanan untuk mencari hidayah telah bertemu dengan seorang sufi yang hebat, iaitu Ibrahim Adham.

Beliau bertanya, apakah ada ruang kepada beliau untuk melakukan maksiat.

Lalu dijawab oleh Ibrahim Adham: “Kamu boleh melakukan maksiat dengan syarat:

1. Jangan kamu makan rezeki Allah kerana tidak layak orang yang makan rezeki Allah derhaka kepada Allah.

2. Jangan kamu tinggal di bumi Allah kerana tidak layak orang yang tinggal di bumi Allah melakukan maksiat dan penderhakaan kepada-Nya.

3. Buatlah maksiat di tempat yang Allah tidak Nampak akan kamu.

4. Sekiranya malaikat maut dating hendak mencabut nyawamu, maka katakana kepada malaikat maut untuk menangguhkan sedikit masa lagi umurmu supaya engkau sempat bertaubat. Sekiranya engkau dapat melakukan perkara tersebut, maka persilakan untuk melakukan maksiat.

5. Sekiranya malaikat Zabaniah penjaga neraka dating hendak mengheretmu ke dalam neraka, maka katakana kepadanya bahawa kamu tidak akan mengikutnya. Sekiranya engkau dapat berbuat demikian, maka dipersilakan untuk melakukan maksiat.”

Setelah mendengar kata-kata tersebut, lelaki itu menangis teresak-esak kerana dia sedar bahawa tidak layak bagi seorang hamba Allah untuk melakukan maksiat kepada-Nya.

Akhirnya, lelaki itu menemui jalan hidayah. Dia bertaubat kepada Allah s.w.t. dengan bersungguh-sungguh. Sejak itu, dia bersegera menuntut ilmu dan beramal dengannya serta menjadi hamba Allah yang soleh.

 Dari Majalah Solusi keluaran Isu 33.

No comments:

Post a Comment

MSG-Zone

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket

Blog Untuk Download