Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Sunday, September 25, 2011

Rosak Amalan kerana Ingin Dipuji

Assalamualaikum Semua :)

Kadang-kadang kebanyakkan orang Islam jika berbuat sedikit amalan mereka mahupun pujian dari orang ramai. Contoh yang jelas kita boleh tangok adanya majlis penyerahan cek, terpampang angka sumbangan yang diberikan. adakah itu menunjuk-nunjuk. Ok entri kali ini saya hendak kongsikan kisah sahabat Nabi s.a.w. semoga dengan kisah ini menyedarkan kita baik buruknya jika bersikap sebegitu. Jom baca..

Rosak Amalan kerana Ingin Dipuji
Klik pada image untuk mendapatkan paparan yang lebih besar dan jelas

Dalam sirah Nabi s.a.w. menerusi kisah kematian Qazman; seorang yang menyamar sebagai muslim, berjuang bersama-sama dengan para sahabat. Sedangkan hatinya menyertai para sahabat hanyalah bertujuan mendapat jolokan pejuang yang berjiwa bangsa Arab untuk menjaga kepentingan Yathrib. Penyertaannya hanyalah untuk dipuji orang. Akhiranya beliau telah Berjaya membunuh ramai musuh yang menyerang Madinah.

Walaubagaimanapun, Nabi s.a.w. agak keberatan menyebut kematiannya sebagai salah seorang syuhada. Akhirnya Nabi s.a.w. dengan tegas mengatakan dia mati sebagai seorang kafir yang tidak diterima usahanya sedikit pun di sisi Allah s.w.t. Kenyataan Nabi ini disokong seorang sahabat yang menyaksikan bahawa Qazman ini telah membunuh dirinya sendiri dengan pedang yang dimiliki kerana kesakitan daripada luka yang dialaminya dalam peperangan Uhud ini.

Ini amat berbeza dengan keadaan seorang lagi perajurit Islam dalam kalangan sahabat yang bernama Usayrim r.a. yang memeluk Islam agak lambat. Walau bagaimanapun beliau telah menjejaki syurga dengan ketelusannya beriman kepada Allah s.w.t. dan Rasul-Nya s.a.w. Nabi s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud: “Usayrim ialah ahli syurga walaupun tempoh keislamannya amat pendek dan beliau belum pernah solat walaupun satu rakaat.”

Kedua-dua personality ini berbeza kerana Qazman adalah suatu gambaran manusia yang menderita seperti pengembara yang mengharapkan kewujudan air di tempat yang amat payah menemuinya, sedangkan Usayrim r.a. ialah seorang bertaraf sahabat yang menyahut panggilan fitrah dalam dirinya, lantas meneyrtai Nabi s.a.w. walaupun belum sempat berbuat apap-apa amalan termasuk solat.

          Dari Majalah Solusi keluaran Isu 35.

No comments:

Post a Comment

MSG-Zone

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket

Blog Untuk Download