Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Friday, August 26, 2011

Hak-hak Orang Islam #1

Assalamualaikum Semua :)

Amat banyak hak-hak seorang muslim itu yang wajib dipenuhi oleh saudaranya sesama Islam. Apakah hak-hak itu? Sebagai seorang muslim kita wajib ambil tahu hal ini kerena jika kita mengabaikan maknanya kita telah mengabaikan hak saudara kita. Semoga entri kali ini memberi manfaat dan panduan kepada kita semua untuk sama-sama menjaga hak sesama saudara Islam.

Hak-hak Orang Islam
Sumber Gambar: Google

1. Mengucapkan salam kepadanya ketika bertemu, memenuhi permintaannya ketika ia mengundang, mengucapkan (tasymit [yarhamukallah] Semoga engkau dirahmati oleh Allah) di waktu ia bersin dan menyatakan Alhamdulillah, menziarahinya ketika ia sakit, menguruskan jenazahnya sewaktu ia meninggal dunia, membenarkan sumpahnya di waktu ia bersumpah, menasihatinya sewaktu ia meminta pandangan serta nasihat, melindungi dan menjaga nama baiknya sewaktu ia ada atau tiada.


2. Cintailah ia sebagaimana kamu mencintai dirimu sendiri, lakukanlah sesuatu yang baik dan menyenangkannya, sebagaimana kita sendiri merasa senang kalau diperlakukan sedemikian, sebaliknya janganlah melakukan sesuatu terhadap dirinya sekiranya kita sendiri tidak suka diperlakukan sedemikian itu oleh orang lain Ingatlah sabda Rasullah s.a.w. Yang bermaksud:
“Perumpamaan orang-orang mukmin dalam cinta mencintai dan kasih mengasihi itu adalah seumpama satu tubuh. Apabila salah satu anggota badan berasa sakit, maka anggota-anggota badan yang lain akan ikut merasa panas badan dan berjaga malam.” 
(Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)
Baginda s.a.w. bersabda pula, Yang bermaksud:
“Seorang mukmin dengan mukmin yang lain itu bagaikan bangunan yang sebahagiannya mengukuhkan sebahagian yang lain.” 
(Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)

3. Janga sekali-kali menyakiti sesame saudara Islam, baik dengan ucapan atau perbuatan, sebagaiman sabda Nabi Muhammad s.a.w. Yang bermaksud:
“Orang Islam itu ialah mereka yang menyelamatkan orang Islam yang lain dari lidahnya (ucapan) dan tangannya (perbuatannya). Orang mukmin ialah orang yang mengamankan orang mukmin yang lain atas diri dan harta mereka (yakni tidak pernah mengganggunya) dan orang yang berhijrah ialah orang yang meninggalkan kejahatan dan menjauhinya.” 
(Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan Hakim)

Rasullah s.a.w. bersabda lagi yang bermaksud:
“Tidak dibolehkan seorang muslim itu menakutkan orang muslim yang lain.”
(Diriwayatkan oleh Ibnu Mubarak)
  Dari Buku Bimbingan Untuk Mencapai Tingkat Mukmin  Jilid 1.


 P/s: Entri ini mempunyai sambungan 

No comments:

Post a Comment

MSG-Zone

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket