Text

http://www.msg-cyber.blogspot.com/
Welcome to MSG Cyber
Selamat Datang ke MSG Cyber

Saturday, August 27, 2011

Perkara Yang Menyebabkan Syahadah Seseorang Terbatal atau Murtad

Assalamualaikum Semua :)

Bagaimana Syahadah seseorang muslim itu boleh terbatal? Sebagai seseorang yang beragama Islam kita perlu sentiasa menjaga syahadah kita agar tidak terbatal ataupun murtad walau apapun alasan yang diberikan. kerana dengan terbatalnya syahadah kita dan tidak sempat bertaubat dan mati maka sia-sialah amalan kebaikkan yang kita lakukan. Jadi marilah sama-sama kita menjaga syahadah kita dan berdoa agar kita dipeliharakan akidah kita. Message yang dikongsikan kali ini ialah sebab-sebab Syahadah kita boleh terbatal.... baca seterusnya...

Perkara Yang Menyebabkan Syahadah
Seseorang Terbatal atau Murtad
Klik pada image untuk mendapatkan paparan yang lebih besar dan jelas

1. Sujud/tunduk kepada berhala acara pilihan sendiri bukan kerana terpakasa.

2. Menghina atau memperkecil-kecilkan sesuatu yang dimuliakan oleh agama seperti nama Akkah yang mulia. Sifat-sifat Allah, al-Quran, hadis Nabi s.a.w., Hukum syarak, rasul-rasuk, perintah serta larangan-Nya dan sebagainya.

3. Mengucapkan sesuatu ucapan kekafiran yang biasanya dengan ucapan itu menyebabkan orang menyangka ia telah kafir. Atau dengan terang-terang orang itu mengatakan yang dirinya telah menjadi kafir atau keluar daripada Islam, sedangkan hal keadaannya secara ikhtiar (pilihan sendiri, bukan paksaan).

4. Perbuatan-perbuatan lain yang menyebabkan boleh terkeluar daripada Islam seperti mengatakan yang wajib itu sebaliknya. Begitu juga mengatakan yang haram itu halal. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 217:

Maksudnya: “Sesiapa yang murtad antara kamu daripada agamanya (agama Islam) kemudian mati dalam kekafirannya itu maka gugurlah segala amalan mereka di dunia dan akhirat. Mereka akan menjadi penunggu neraka dan kekal di dalamnya buat selama-lamanya” (Surah al-Baqarah 2: 217)
  Dari Buku Indahnya Hidup Bersyariat 

15 comments:

MSG-Zone

Sports - Football : Click Picture to Go Site Page

Best Red yellow
PhotobucketPhotobucket PhotobucketPhotobucket

Blog Untuk Download